۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۱۰۱۵۶

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها دستور توقف ارائه خدمات بانکی با کارت‌های ملی قدیمی را صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش ۵۹ واحدی شاخص بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸ با کاهش ۵۹ واحدی به رقم ۲۳۸ هزار و ۱۶۰ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن ۸۴۱ واحد افت کرده و به رقم ۵۹ هزار و ۳۳۵ واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۳.۵ میلیارد اوراق و حق‌تقدم و سهام در قالب ۷۵۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲ هزار و ۴۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های فارس، شبندر، شخارک، رمپنا، شبریز، در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده و نماد‌های همراه، اخابر در کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده اند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی امروز ۱۶ واحد افت کرده و به رقم ۶۷ هزار و ۴۱۱ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن ۵۷۶ و احد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۳۹ هزار و ۲۷۲ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۸۰۵ واحد کاهش یافته و به رقم ۲۶۷ هزار و ۳۸۹ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس ۴۰ واحد افت کرده و به رقم ۱۷۶ هزار و ۸۲ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس ۱۳۱ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۷۱ هزار و ۸۲ واحد رسید.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های گروه بانک، خودرو، داروسازی و مخابرات بوده‌اند. نماد‌های پربیننده شامل بانک تجارت با قیت ۴۳۰ ریال، سایپا با قیمت هر سم ۱۵۳۳ ریال، ایران‌خودرو ۵۲۷۳ ریال، گروه مپنا ۷۳۴۹ ریال، بانک پاسارگاد ۱۷۲۰ ریال، داروسازی زهراوی ۴۹۰۲ ریال و سهام مخابرات ایران و قیمت هر سهم ۲۹۵۶ ریال از نماد‌های پربیننده بورسی بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران شاخص کل ۳۲ واحد رشد کرده و به رقم ۳ هزار و ۱۸ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به ۱۶۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس ۱.۳ میلیارد سهام و حق‌تقدم به ارزش ۶۳۰ میلیارد تومان و در قالب ۲۲۵ هزار نوبت معامله داد و ستد کردند.

نماد‌های مارون، پتروشیمی مارون، زاگرس، پتروشیمی زاگرس، بمپنا، تولید برق عسلویه مپنا، شراز، پالایش نفت شیراز، مادیرا ماشین‌های اداری ایران، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند و نماد‌های میدکو، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سرچشمه مربوط به سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، در کاهش شاخص فرابورس مؤثر بوده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ذوب‌اهن اصفهان، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس و بانک دی بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار توقف نماد شیران یک، صنایع شیمیایی ایران، متوقف شد. همچنین با پیام ناظر تمدید زمان سفارش‌گیری در نماد جم‌پیلن مربوط به شرکت پروپیلن جم تا ساعات ۱۳ تمدید شد.

توقف نماد سفارس یک، مربوط به صنایع شیمیایی فارس صورت گرفت. نماد‌های سیدکو، سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان، نماد وملی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی، نماد وتوکا سرمایه‌گذاری توکا فولاد، نماد خراسان پتروشیمی خراسان و نماد کپشیر مربوط به پشم شیشه ایران جهت برگزاری مجمع عمومی متوقف شدند.

امروز با پیام ناظر نماد وساپا شرکت سرمایه‌گذاری سایپا بازگشایی شد، نماد وآذر سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد. نماد معاملاتی فروس شرکت فروسیلس ایران، قصفهاقند اصفهان، فاسمین مربوط به شرکت کالسیمین بازگشایی شدند.

وقفه درنماد معاملاتی کخاک ۱، مربوط به صنایع خاک چینی ایران، با پیام ناظر صورت گرفت. وقفه در نماد خپویش یک مربوط به شرکت سازه‌پویش صورت گرفت. نماد زمگسا یک مربوط به شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال صورت گرفت. حراج نماد معاملاتی سدشت سیمان دشتستان صورت گرفت.

با پیام ناظر نماد معاملاتی وبهمن سرمایه‌گذاری بهمن، برکت گروه دارویی برکت و حق تقدم دارویی برکت بازگشایی شدند.

همچنین عرضه اولیه سهام شرکت پلی‌پروپیلن جم با نماد جم‌پیلن امروز انجام شد که در آن تعداد ۲۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت پلی‌پروپیلن جم به عنوان ۵۳۱ شرکت پذیرفته شده در بورس انجام شد.

امروز همچنین نماد غپاک، لبنیات پاستوریزه پاک، غشاذر شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی با پیام ناظر بازار بازگشایی شد. نماد معاملاتی ثنوسا مربوط به نوسازی و ساختمان تهران بازگشایی شد.
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۴۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۳۵.۲ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است.
____________________________

بهره مندی از تسهیلات مالیات مقطوع براساس مالیات تشخیصی ۹۶

امید علی پارسا، رئیس‎کل سازمان امور مالیاتی کشور از امکان بهره مندی صاحبان مشاغل گروه سوم از دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۷، براساس مالیات تشخیصی سال ۱۳۹۶ خبر داد.

پارسا با اشاره به دستورالعمل شماره ۲۰۰/۹۸/۵۰۵ مورخ ۹۸/۳/۸ و نامه ۲۳۰/۱۲۵۷۰/ د مورخ ۱۳۹۸/۳/۱۲ موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۷ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده (۱۰۰) اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به محدودیت زمانی باقیمانده و جهت مشارکت و استفاده حداکثری مودیان محترم مالیاتی از تسهیلات موضوع دستورالعمل فوق الذکر عنوان کرد: آن دسته از صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده (۲) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (۹۵) قانون مذکور که مجموع فروش کالا و خدمات آن‌ها در سال ۱۳۹۷، حداکثر مبلغ ۸۲۸ میلیون تومان می‌باشد و مالیات تشخیصی عملکرد سال ۱۳۹۶ آنان به قطعیت نرسیده است، می‎توانند با تکمیل و ارسال فرم مربوط و با اعمال درصد‌های تعیین شده مطابق بند (ب) دستورالعمل موصوف به نسبت مالیات تشخیصی عملکرد سال ۱۳۹۶ از مزایا و تسهیلات آن بهره‌مند گردند.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است چنانچه مالیات عملکرد سال ۱۳۹۶ این دسته از مودیان در فرایند رسیدگی و دادرسی مالیاتی منجر به کاهش مالیات گردد، این امر تاثیری در میزان مالیات مقطوع پذیرفته شده عملکرد سال ۱۳۹۷ آن‌ها نخواهد داشت.
____________________________

توقف ارائه خدمات بانکی به کارت‌های ملی قدیمی
 
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعلام کرد که با توجه به بهره‌برداری از وب سرویس استعلام الکترونیک اطلاعات هویتی، امکان ارائه خدمات بانکی با کارت‌های ملی قدیمی امکان پذیر نخواهد بود.

بر پایه این بخشنامه ارائه خدمات بانکی به افرادی که کارت ملی جدید دریافت نکرده، ولی دارای رسید ثبت نام کارت ملی هوشمند هستند، (پس از استعلام کد رهگیری مندرج در پشت رسید یاد شده، همراه با ارائه اصل شناسنامه) امکان‌پذیر است.

بر این اساس استعلام‌های مربوط به تصویر چهره از این پس از طریق استفاده از سریال مندرج در پشت کارت ملی هوشمند به علاوه شماره ملی فرد و همچنین استعلام به کمک کد رهگیری مندرج در رسید ممهور تکمیل ثبت نام کارت هوشمند ملی همراه با اصل شناسنامه به علاوه شماره ملی فرد انجام می‌شود؛ بنابراین لازم است افراد هنگام مراجعه به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای دریافت خدمات بانکی حتماً کارت ملی هوشمند و یا کارت ملی قدیمی به همراه رسید کارت ملی هوشمند و شناسنامه را به همراه داشته باشند.
____________________________

اجرای بیش از ۱۰ هزار طرح اشتغالزایی در ایران

جواد شکرخواه، معاون اقتصادی ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در مراسم نمادین اهدای کالا‌های اساسی به سیل زدگان شیراز توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ه) با اشاره به بروز سیلاب در ۱۰ استان کشور گفت: ۱۳ هزار و ۵۰۰ شغل برای کسانی که کسب و کار خود را در سیلاب از دست داده‌اند توسط این ستاد ایجاد شده و برخی تا پایان امسال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ۳۰ هزار بسته لوازم خانگی، ۱۰ هزار راس دام سبک، ۳۳ هزار بسته لوازم تحریر و ۲۰ هزار کمک هزینه تعمیرات مسکن از سوی این ستاد برای سیل زدگان تامین شده است.

شکرخواه گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از گذشته مجموعه‌هایی برای مواجه با سیلاب متشکل از نهادی بعنوان بنیاد احسان، قرارگاه و مرکز فوریت‌های امدادی تشکیل داده بود تا زیرساخت‌های مورد نیاز در مواقع ضروری برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این ستاد از ابتدای بروز سیلاب در ۱۰ استان کشور در این مناطق حضور پیدا کرد و نخست مواد غذایی و اقلام ضروری مجموعاً به تعداد سه میلیون قلم جنس در اختیار آسیب دیدگان از سیلاب قرار داد.

شکرخواه همچنین گفت: ۱۵۰۰ گروه جهادی در سیلاب اخیر در ۱۰ استان کشور توسط این نهاد و با هدف یاری رسانی به مردم ساماندهی شد.

معاون اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در استان فارس سازماندهی گروه‌های جهادی و مردمی بعد از سیلاب انجام شد که این ظرفیت سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که اکنون در این استان ایجاد شده و باید حفظ و در آینده نیز از آن استفاده شود.

شکره خواه ادامه داد: امروز در استان فارس از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) تعداد ۱۰۰۰ بسته لوازم خانگی و ۲۰۰۰ بسته لوازم تحریر بین آسیب دیدگان توزیع و همچنین ۲۰۰ طرح اشتغالزایی برای کسانی که کسب و کار خود را در سیل از دست داده اند راه‌اندازی شد.

او اضافه کرد: دو موضوع در اولویت این ستاد قرار دارد؛ ابتدا بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم تدوین شده و دیگری مباحث رهبری در خصوص رونق تولید که تقارن آن با تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا به مردم ما تحمیل شده است.

معاون اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اضافه کرد: در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راهبردی کلیدی در مناطق محروم دنبال می‌شود که ایجاد اشتغال و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان در این مناطق است.

شکرخواه اظهار کرد: این ستاد ۱۶۰۰ مدرسه، ۱۰۰۰ مسجد، دارالقرآن و حسینیه، ۳۲ هزار واحد مسکن محرومین، ۱۱۱۰ پروژه مختلف و مجموعاً ۴۵ هزار طرح مختلف با حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان اعتبار را در سطح کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: این ستاد در استان فارس ۱۰۲۸ طرح اقتصادی با ۲۵۹۵ میلیارد تومان اعتبار را اجرا کرده یا در دست اجرا دارد و همچنین ۸۳۵۶ فرصت شغلی در این استان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ایجاد شده است.

معاون اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اضافه کرد: طرح استحصال اتان پارسیان به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های حوزه پتروشیمی کشور توسط این ستاد در استان فارس در حال انجام است که حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری این طرح است و پیش بینی می‌شود در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

شکرخواه یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان فارس ۱۰۱ مدرسه، ۳۰ باب مسجد و ۲۶ پروژه عمرانی احداث کرده است.
____________________________

قیمت مرغ در بازار رو به کاهش است
 
برومند چهار آیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار همچنان روبه کاهش است، اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری به جز استان سیستان و بلوچستان کمتر از ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار مرغ مطلوب نیست، افزود: با توجه به افزایش چند برابری قیمت واکسن و ریز مغذی ها، مرغداران با معضل جدی در تامین نهاده‌ها روبرو هستند که این امر کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری را به همراه داشته است.

چهار آیین ادامه داد: زمانیکه مرغ با قیمت‌های غیر منطقی در بازار عرضه می‌شود، بدیهی است که مرغدار به استمرار روند تولید تمایلی نداشته باشد. به همین دلیل امیدواریم هر چه سریع‌تر نرخ مصوب مرغ اعلام شود تا مرغداران به استمرار تولید دلگرم شوند، در غیر این صورت تبعات کاهش جوجه ریزی به ضرر مردم و دولت تمام می‌شود.

این مقام مسئول قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ در روز‌های پایانی ماه همزمان با واریز یارانه و حقوق پیش بینی می‌شود که قیمت هر کیلو مرغ بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش یابد، البته این افزایش قیمت جوابگوی هزینه تولیدکنندگان نیست.

به گفته وی، استمرار عرضه نهاده با قیمت‌های غیر متعارف به مرغداران زمینه را برای کمبود عرضه و افزایش قیمت مرغ در ماه‌های تیر و مرداد به همراه دارد.

چهار آیین نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۲ هزار تومان زیان می‌کنند که ادامه این روند و کاهش رغبت مرغداران به امر تولید منجر به انفجار قیمت مرغ در ماه‌های آتی خواهد شد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ مصوب بیان کرد: اگرچه قرار بود در ۲۰ خرداد جلسه ستاد تنظیم بازار برای بررسی و اعلام نرخ مصوب با حضور نمایندگان تشکل‌ها تشکیل شود، اما بنا به دلایل نامعلوم این جلسه برای بار دوم به تعویق افتاد.

وی در پایان با اشاره به اینکه نرخ نهاده‌های موجود در بازار همچنان بالاست، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۴ هزار و ذرت یک هزار و ۷۵۰ تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد که با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات